طراحی سایت خوب در یک روز به اتمام نمیرسد
فروردین ۲۸, ۱۳۹۵
چرا باید وب سایت داشته باشید؟
فروردین ۲۸, ۱۳۹۵
نمایش همه

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی شاید یک بازار یابی قدیمی و به گفته خیلی ها دیگر کارامد نباشد ولی هنوز هم بسیاری از شرکت ها فروش خود را از بازاریابی تلفنی انجام میدهند .

بسیاری از محصولات هستند که از طریق بازاریابی تلفنی به فروش میرسند شاید گوشی شما بارها و بارها به صدا در امده و پس از پاسخگویی شما یک بازاریاب (( معمولا خانم )) از آن طرف خط مشغول به صحبت میشود و با فن بیان خود سعی میکند شما را مشتاق به شنیدن صحبت های خود کند و اگر شما صحبت های بازاریاب را گوش دهید این امکان وجود دارد که شما خریدار محصولات آن شخص باشید .

مثال (( برای من بارها و بارها شده که در ساعت های مخلف روز بازاریاب ها تماس گرفتند و قصد فروش شماره همانند شماره خط خودم را داشته اند ))

بازاریابی تلفنی زمانی شکست میخورد که بازاریاب نه را اول بشنود دیگر نمیتواند فرد را متقاید به خرید کند یا احتمال آن بسیار پایین میباشد و تمام سعی بازاریابی تلفنی بازاریاب ها  بر این میباشد که فرد مخاطب خود را مشتاق صحبت خود کنند .

شرکت های طراحی سایت نیز میتوان بخشی از فروش خدمات خود را از طریق بازاریابی تلفنی نیز انجام دهند چون خدمات طراحی سایت یک کار غیر حضوری میباشد.

مثال یک بازاریابی تلفنی موفق : شخصی با تماس با من خود را کارشناس یک شرکت ثبت شرکت معرفی کرد و با معرفی خدمات خود پرداخت و در نهایت با اعلام این که آیا کار ثبتی دارید در خدمتتون باشیم و من با گفتن کلمه فعلا نیازی ندارم خود را وارد چالشی جدید کردم , بلافاصله پس از قطع تماس توسط بازاریاب خانم یک اس ام اس برای من ارسال شد که در متن آن نام و شماره تماس و شماره موبایل و ادرس سایت شرکتی ثبت درج شده بود تا این جای کار یک برگ برنده دست بازاریاب ثبت شرکت ها بود  از این موضوع دو ماه گذشت که یک اس ام اس مجدد خدمات ان شرکت را یادآوری کرد و سپس بلافاصله با بنده مجدد همان شخص تماس گرفت و من مجدد با گفتن کلمه نه تماس را قطع کردم و این پیگیری بارها و بارها در یک روز مشخصی از ماه صورت گرفت  و پیگیری این شخص باعث شد من کنجکاو بشم و به شرکت مذکور رفته و از نزدیک با این مجموعه آشنا بشم پس از اطلاع از قیمت های خدمات  مجدد شرکت را ترک کردم و بعد از گذشت پنج دقیقه sms مبنی بر تشکر بابت حضور در شرکت برای من ارسال شد و ماه بعد سپس همان بازاریاب با من تماس گرفت و من باز هم کلمه نه رو گفتم سپس از من درخواست ادرس دفتر  را داشت که پس از دادن ادرس تماس را قطع کرد . کمتر از یک هفته برای من پاکتی از همان شرکت آمده بود که درون آن هدایای تبلیغاتی قرار داده شده بود و پس از رفتن پیک مجدد همان بازاریاب مجدد تماس گرفت و پرسید آیا پاکت رسید دستتون و من هم با تشکر تماس را قطع کردم .

این کار پیگیری انقدر ادامه داشت تا من پس از گذشت دو سال از پیگیری بازاریاب با آن شرکت یک قرار داد ثبت شرکت بستم و به این بازاریابی تلفنی جواب مثبت نشان دادم . هدف از درج این مثال که به واقعیت بود این میباشد که پیگیری در بازاریابی تلفنی بزرگترین راه رسیدن به هدف میباشد .

بازاریابی تلفنی 2

بازاریابی تلفنی ۲

صبح زود شروع بکارکنید چراکه خیلی از مدیران موفق قبل از ساعت ۸ در محل کا رخویش حاضر میشوند به قول معروف سحرخیزباش تا کامروا شوی .
نام مخاطب را پرسیده وبا ارامش ودرست تلفظ کنید
قبل ار هر مکالمه تلفنی تمام مکالمات را در ذهن خویش تمرین کنید تا به این نتیجه برسید که در این کار موفق بوده و حالا میخواهید این موفقیت را تکرار کنید.
در بازاریابی تلفنی تنها سلاح شما صداست ،حالت چهره شما در صدایتان منعکس می شود پس ازاین سلاح به درستی استفاده کنید.
کار با تلفن باید هدفمند باشد پس قبل ار گرفتن شماره باید کاملا خود را اماده کنید که شامل اراسته بودن  ، لبخند زدن ، کاغذ قلم و اطلاعات مورد نیازو…. همچنبن مطلع باشید تمام ارقام و اطلاعات به روزاست.
از تلفن به عنوان یک وسیله کاری استفاده کنید ،  حرفه ای عمل کرده و از تعارفات کم کنید تا سریع به اصل مطلب برسید.
وسط حرف مشتری نپرید و شکیبایی را پیشه خود کرده و با اعتماد به نفس سخن بگوئید واز موضوع اصلی خارج نشوید
مراقب کلام خود باشید از اطلاعات تکراری که تکیه کلام شما شده وخیلی خوشایند نیست پرهیز کنید. بهتراست هنگام بازاریابی تلفنی از ارائه اطلاعات زیاد خودداری کرده تا موفق به گرفتن وقت ملاقات حضوری شوید چرا که در ان صورت علاوه بر صدا ابزاهای دیگری نظیر زبان ، تیپ ظاهری، تمونه کالا، کاتالوگ ، فیلم و… را در اختیار داشته و موفق تر خواهید بود.
در مزاکرات تلفنی مهم بهتر است ایستاده صحبت کنید چون ادرنالین بیشتری از مغز ترشح می شود که این خود باعث میشود تسلط شما بالا برود.
در بازاریابی تلفنی حوصله به خرج دهید و با مشتری گفتگو کنید. برای مشتری و وقت  آن ارزش قائل شده ویک جانبه مطالب را بازگو نکنید.در صورت عدم تمایل مشتری وقت دیگری را  جهت مذاکره از او درخواست کنید.
مشتری باید در لحن صدای شما شادابی را به خوبی احساس کند فقدان ارتباط چشمی و دیگر ابزارها و احتمالا آماده نبودن طرف مقابل و یا منحرف شدن توجه او به دلیل سایر فعالیتها یکی از بزرگترین معایب تلفن است . پس تمام این نقایص را صدای گرم و شیوای شماست که باید جبران کند.
در مکالمه تلفنی بعضا” پیش خواهد امد که طرف مقابل سر شما فریاد بکشد ، در این مواقع بهتر است ایستاده و با ملایمت پاسخ او را بدهید.
لازم نیست به تمامی سئوالها پاسخ داده شود در بعضی مواقع طرف صحبت شما پرسشهایی غیر مرتبط ویا حتی ممکن است خصوصی مطرح کند در این صورت گاهی خود را به نشنیدن بزنید مطلب اصلی را پیش بکشید ، گاهی شوخی کنید و سئوالها را با ظرافت ، مودبانه ، با سیاست و بازی با کلمات مکالمه را به پایان برسانید. اما همیشه به یاد داشته باشید در همه حال مواظب شخصیت مشتری بوده زیرا هدف تعامل است نه تقابل.
سعی کنید برای برطرف کردن سئوالها واعتراضات احتمالی مشتری آمادگی کامل را داشته و جوابهای آنها را آماده کنید . این کار باعث می شود تا در مذاکرات بعدی موفقیت بیشتری کسب کنید.
برای رسیدن به مقصود و معرفی شرکت بهتر آن است دست نوشته ای داشته باشید تا تمام موارد را به نحو احسن برای مشتری توضیح دهید و این کار را باید چنان ماهرانه انجام دهید تا متوجه روخوانی نشود.
در هنگام صحبت ، تلفن را درست نگه داشته تا صدای شما واضح به گوش مخاطب برسد ، کلمات را با تلفظ صحیح به کار برده .
از خوردن چای ، کشیدن سیگار، وخواندن روزنامه و… هنگام مکالمه پرهیز کرده و تمام حواس خویش را روی گفتگو متمرکز کنید.
در حالی که از خود تصویری درست ارائه می دهید ( نه خود را کوچک شمارید ونه غلو آمیز) به اداب واعتقادات طرف مذاکره کننده هم احترام بگذارید . ابتدا توجه طرف مقابل را جلب ، سپس خود و شرکت را معرفی کنید انگاه از یک عبارت کلیدی مثبت استفاده کره و بعد با یک قرارملاقات مکالمه را خاتمه دهید.
تند نویسی یکی از مواردی است که باید به آن تسلط داشت تا بتوان نکات کلیدی را یادداشت کرد بطوری که این یادداشت برداری لطمه ای به مذاکره شما نزند.
در هر موسسه و سازمان افراد مهم قبل از مدیران منشی ها می باشند که باید خیلی احترام بگذارید چرا که انها میتوانند باعث برقراری و یا مانع صحبت با مدیران خواهند بود.جمله شروع  در مکالمه تلفنی باید سریع و مودبانه ،قاطع و بدون من و من باشد . نباید از نقطه ضعف شروع کرد مثل ( خسته نباشید یا ببخشید مزاحم شدم ) استفاده کنید.
بهتر است در پایان هر مذاکره ، خیلی کوتاه و خلاصه مذاکرات را بیان کرده و از مشتری تاییده بگیرید. در ضمن یادتان باشد خیلی سئوال نکنید مگر اینکه ضروری و لازم باشد.
جهت تسهیل و تسریع درکار میتوان فرم مذاکرات تلنفنی را تهیه و تنظیم کرد به این صورت که : تاریخ ساعت ، نام مخاطب ، شرکت مخاطب، خلاصه ای از مذاکره ، واقدامات بعدی   را یادداشت کرده و پیگیری نمائید.
موفقیت بیشتر شما در مقابل رقبا داشتن اطلاعات کامل از انها میباشد این موارد شامل : محصولات آنها قیمتهایشان ، بازار هدفشان، پورسانتاز بازارشان،تعداد نیروی فروش ، میزان تخفیف ، استراتزدی فروش ، دید رقبا نسبت به شما و…دردست داشتن این اطلاعات حرفه ای بودنتان را اثبات میکند.
یادتان باشد برای تنظیم قرارملاقات هرگز شما تعیین کننده نباشید زیرا به مشتری برمیخورد اجازه بدهید او قت ملاقات را تعیین کند.
هنگام معرفی ویزگی محصولتان به گونه ای باشد که با منابع و مزایایی که برای مشتری دارد پیوند دهید ودر جهت بالا بردن اطمینان مشتری تائیدیه دیگران را هم متذکر شوید تا اعتبارتان افزایش یابد.

 

بازاریاب های تلفنی همیشه در تملس های اولیه بدلیل عدم تسلط به تلفن و سخنوری از پشت تلفن شکت میخورند و فقط جواب نه میشنوند و بیشتر همین افراد بازاریابی تلفنی را ترک میکنند . این اشتباه بزرگی میباشد شنیدن نه های اول راه شما را برای رسیدن به هدفی  بزرگتر هموار تر میکند .
همیشه پس از پایان مکالمه شما اخرین نفری باشید که تلفن را قطع میکنید زیرا ممکن است لحظات اخر برای مشتری سوالی جدید ایجاد شود

شرکت در کلاس و یا استفاده از مقالات بازاریابی تلفنی همانند همین مطلب مسیر موفقیت شما را در بازار یابی تلفنی زیاد میکند .

 

منبع : بلاگ آی تی وب طراحان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *