پر کردن محتویات وب سایت بسیار جالب است. صبر کنید تا مشتری آنچه از شما می خواهد را بگوید سپس به تهیه محتویات وب سایت بپردازید.

قبل از اینکه کار طراحی را بطور جدی شروع کنم، به عنوان یک طراح وب سایت آزاد با انواع مختلفی از مشتری ها برخورد داشتم. گاهی متوجه می شدم که کیفیت کار طراحی من افت پیدا میکند، خصوصا زمانی که به مرحله دریافت محتویات از مشتری وب سایت می رسیدم. از همه بدتر پولی به من پرداخت نمی شد چون وب سایت آنها معرفی نشده بود.

به اینکه مشتری کیست و چقدر برنامه ریزی شده است اهمیتی داده نمی شد ، محتویات وب سایت همیشه دیر تحویل داده می شود و مشتریان هیچ وقت زمان بندی مشخصی ندارند. در اغلب مواقع، مطالب به صورت پراکنده و جزئی و در مدت زمان کوتاهی تحویل داده می شوند_ این یعنی من باید زمان طراحی خود را برای کنار هم قرار دادن این مطالب به هدر می دادم.

اول محتویات وب سایت

با استفاده از شیوه “ابتدا تحویل محتویات وب سایت” از دریافت مطالب وب سایت به صورت بدون سازمان و با تاخیر بپرهیزید.

چگونه؟

مشتری طراحی سایت خود و شغل و اهداف او را بشناسید، هرچه وقت بیشتری روی این موضوع بگذارید به همان ترتیب کار طراحی سایت برای او و فهمیدن اینکه چه چیزی واقعا نیاز دارد راحت تر خواهد بود.

قبل از اینکه شروع به طراحی سایت کنید، برنامه نویسی و قالب بندی به مشتری اهمیت مطالب درون وب سایت را نشان می دهد. این شیوه مفید است که: دو کلمه محتوا و درآمد را در یک جمله قرار دهید همانند جمله ” یک محتوای خوب در وب سایت بسیار مهم است چون شانس درآمد زایی وب سایت شما را بالا میبرد.

در حالیکه هر پروژه ای بودجه زیادی برای تهیه مطالب ندارد، من به شما توصیه می کنم وقت زیادی را به موارد زیر اختصاص دهید:

۱ اعتبار مطالب وب سایت : در مورد همه چیز صادق باشید.

۲ تحقیق در میان بینندگان: خودتان را به جای افراد بگذارید.

۳ معماری اطلاعات: ساختار سایت خود را طراحی کنید.

۴ تعیین اهداف: با قدرت بخشیدن به شنوندگان انجام وظیفه خود را در این مسیر کامل کنید.

۵ درخواست انجام یک کار: از کلیدهایی برای درخواست استفاده کنید ومیزان موثر بودن آنها را اندازه گیری کنید.

۶ توسعه محتوای وب سایت: مطالب را به قسمت های قابل مدیریتی تقسیم کنید.

۷ روند کار: روند کار را خودکار کنید تا همیشه همه چیز به روز باشد.

در این مقاله، با شما سری به این پروسه ها میزنیم و به شما نشان می دهیم که شما هم می توانید از آنها در روند کار طراحی سایت خود استفاده کنید.

اعتبار مطالب

تست محتوای وب سایت به شما این امکان را میدهد که خلاء های موجود را تشخیص دهید و متوجه مطالبی که جا مانده اند یا تاریخ گذشته اند بشوید. برای مثال: اگر یک شرکت در بین عموم شهرت دارد باید به طور مرتب مطالب را به روز رسانی کنید که ممکن است در حال حاضر این قابلیت را در وب سایت خود نداشته باشد.

این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید اصول اولیه را رعایت کرده اید:

۱ از Excel استفاده کنید:

از نرم افزارهای Excel برای رکورد همه مشتریان وب سایت های خود استفاده کنید. لیستی از همه صفحات وب سایت تهیه کنید، که شامل عنوان و محتوای صفحات وب سایت باشد. این یک صرفه جویی با ارزش در زمان خواهد بود.

۲ بکارگیری یا تغییر کاربری

از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید در یک بررسی برای تشخیص اینکه کدام مطلب برای وب سایت مناسب است و چگونه باید درون وب سایت استفاده شود بهره بگیرید.

۳ تحلیل نقاط ضعف

مشتری شما از چه مواردی صحبت میکند که در حال حاضر در وب سایت وجود ندارد؟ چیزهایی که وجود ندارند را در اولویت قرار دهید، این را در وقتی که در حال طراحی نقشه سایت هستید مد نظر قرار دهید.

۴ چه چیزی مهم است؟

مطالعه تحلیل ها درتشخیص صفحاتی که نسبت به سایرین ایجاد ترافیک می کنند موثر است. اینکه چرا برخی صفحات وب سایت پر بازدید ترند و اینکه بفهمید چه عباراتی بیشتر برای یافتن وب سایت ها مورد استفاده قرار گرفته است.

 تحقیق از مخاطبین وب سایت

این به شما کمک میکند تا بدانید برای چه افرادی در حال تهیه مطلب هستید. و در نتیجه اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیار آنها خواهید گذاشت.

بستگی به زمانی که دارید، تحقیق سطحی یا عمقی اجرا کنید. فعلا ما به یک تحقیق آسان اکتفا می کنیم.

برای شروع لازم نیست به یک تحقیق سخت و پرهزینه اقدام کنید. با مصاحبه از افراد درست در مورد چیزی از وب سایت می خواهند شروع کنید. با این آگاهی می توانید یک محتوای قابل استفاده و مفید تولید کنید.

این مراحل را برای شروع تحقیق خود دنبال کنید:

۱ یک لیست از کارفرمایان از طریق مشتری هایتان تهیه کنید.

۲ متوجه شوید که کدام مشتری طراحی سایت تصمیم به خرید میگیرد و نقش وی در شرکت یا منزل چیست.

۳ با مشتریان به صورت انفرادی مصاحبه کنید تا بفهمید چه محصولی برای آنها مفید است.

۴ بررسی کنید که چه چیز دیگری می تواند برای آنها قابل استفاده باشد.

 در این بخش از مقاله نکته کلیدی این است که گروه های مردم که مشتریان شما با آنها در ارتباطند چه کسانی هستند و مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیازشان درون وب سایت قرار داده شده است.

مهمترین مساله ایجاد یک چهره مثبت است که سبب تبلیغ کار طراحی وب سایت شما در بین سایر تصمیم گیرندگان در شرکت ها می شود، این افراد می توانند شامل:

  • CEO که کارش در نظر گرفتن سود کلی شرکت است
  • مسئول خرید، که باید مطمئن باشد شرکت به خواسته هایش می رسد.
  • و گروه فناوری اطلاعات، که مسئولیت مطمئن شدن از سازگاری سیستم با سیستم موجود را دارند.

با این سه مثال ساده متوجه شدید که چگونه اطلاعات را تقسیم کنید تا برای هر گرووه مناسب باشد.

بعضی دیگر از مشتریان هم وجود دارند مثل:

  • سرمایه گذاران
  • رقیبان
  • جویندگان کار

و……..

از این مرحله با یک لیستی از اطلاعات که در حضور مخاطبین تهیه شده از این مراحل بگذرید. می توانید با ساختن نقشه سایت این مرحله را برای مخاطبین مشخص نمایید.

معماری اطلاعات

اکنون زمان آن رسیده که دست به کار شوید و ساختار وب سایت را تعیین کنید و تصمیم بگیرید چه چیزی در کجا قرار بگیرد.

یک باور غلط که در بین مشتری ها وجود دارد این است که نقشه سایت باید ساختار شرکت آنها را نمایش دهد. آنها باید طوری اطلاعات را سازمان دهی کنند که برای مخاطبین وب سایت به راحتی قابل دسترس باشد. مشتریان باید بتوانند به راحتی در مورد کالای مورد نظر خود تصمیم بگیرند. هنوز هم نظر مشتری ها در طراحی یک ساختار مناسب برای وب سایت نقش بسزایی دارد.

تکنیک هایی وجود دارد برای اینکه قبل از اینکه به طراحی نمودار بپردازید،همه اطلاعات برایتان قابل لمس باشد:

ترتیب دهی به کارت ها: توجه کنید که هر صفحه وب سایتی مختص یک رنگ کارت است،از مشتری خود بخواهید به ترتیب بر اساس منطق مخاطبینشان کارتها را مرتب کنند.

جمع بندی:

۱ برای شروع کار و همینطور اطلاعات معتبر یک تحقیق اولیه انجام دهید.

۲ آنالیز های وب سایت را مطالعه کنید تا به نیازهای مشتری و عباراتی که برای یافتن وب سایت مناسب جستجو می کند پی ببرید.

۳ از مشتری درباره ساختار وب سایت الهام بگیرید.

اینکه با کمک مشتری سرویس های بخصوصی را به شکل زیر دسته بندی کنم همیشه برایم مفید بوده است:

  • نقاط ضعف(موانعی که برخی مشتریان با آن مواجهند)
  • مزایا( چیزی که برای از میان برداشتن نقاط ضعف بکار برده می شود)
  • ارزش( چرا خریداران باید مشتری شما را انتخاب کنند)

با پرسیدن موارد بالا از مشتری هایتان، می توانید مخاطبین درستی را هدف گذاری کنید. CEO ها اطلاعات مختصر و مفید را می پسندند در حالیکه مسئولین IT مشتاق جزئیات هستند.

اهداف

حالا باید اهداف را براساس محتوا تعیین کنیم. اهداف به شما کمک می کنند که ساختار وب سایت را تشخیص داده و ثابت قدم باشید.

برای هر صفحه از وب سایت حداقل یک هدف تعیین کنید. حتما نباید اهداف خیلی ایده آل گرایانه باشند، اهداف مسیر شما را برای پیشرفت هموار می کنند. مثلا صفحه کالا برای رفع سوالات بازدیدکنندگان است و صفحه متقاضیان کار برای افرادی که به دنبال کار هستند تا رزومه خود را ارسال کنند. اهداف از پروژه ای به پروژه دیگر متغیر هستند، مهم دانستن اهداف است.

هدف گذاری یک موقعیت خوب است تا به مشتری طراحی وب سایت خودمان نشان بدهیم که به شغل و اهداف او احترام می گذاریم. اگر هدف افزایش فروش است نشان دهید که به دنبال ایجاد موقعیت هایی درون وب سایت برای افزایش فروش هستید و … .

زیاد قضیه را پیچیده نکنید با مشتری از دلایل و مزایای هدف گذاری صحبت کنید و در آخر کار، نتیجه را به او نشان دهید.

درخواست  اقدامات لازم

هر درخواستی که درون وب سایت از طرف مشتری گذاشته می شود باید به درستی پاسخ داده شود. مشتریان باید به وب سایت اعتماد کنند، آنها هم باید بدانند چه توقعی دارند. عدم قاطعیت هیچ گاه جالب نیست. در یک سمینار تحت وب،  اگر برچسبی تحت عنوان “بله، من می خواهم در مورد Telecom  بیشتر بدانم” وجود داشت باید دقت کنیم که دقیقا پاسخگوی همان درخواست خواهد بود.

شما باید از مکانیزم هایی استفاده کنید که میزان دقت وب سایت شما را در این زمینه بسنجد وگرنه چطور از صحت آنها مطمئن شوید؟

ابزارهای زیادی وجود دارد که برخی مورد علاقه من هستند:

KISSmetrics و همینطور Mixpanel. اگر به دنبال راه حل رایگان هستید، GoogleAnalytic بسیار عالی است.

من توصیه می کنم به صورت هفتگی یا ماهیانه از این ابزارها استفاده کنید و مشتریان را در جریا ن گزارش هایتان قرار دهید این یک دلیل خوب برای آنهاست تا دفعات بعدی هم شما را استخدام کنند.

توسعه مطالب

شما قبلا این کار را تا سخت ترین بخش آن انجام داده اید. حالا وقت آن رسیده که مطالب مورد نیاز را برای افتتاح وب سایت از مشتری خود درخواست کنید.چگونه این روند را آسان کنیم؟

مطالب را به بخشهای قابل مدیریتی تقسیم کنید تا مشتری ها را به این طریق راهنمایی کنید.آسان و مطمئن.

از فایل های word در وب سایت استفاده می کنید. آن ها را به صورت الگوهای ساختار یافته برای هر صفحه از وب سایت در بیاورید. یک الگو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مخاطب ( گروهی که مطالب، آنها را هدف قرارداده است)
  • نقاط ضعف که صفحه وب سایت تلاش به برطرف کردن یا پیشگیری از آن را دارد.
  • حمایت کننده ( مثل PDF های دانلود شده یا وب سایت های بحث گروهی)
  • لحن صدا، شیوه نوشتار.
  • هدف از تولید این صفحه.
  • انجام اقدامات درخواستی در صفحات وب سایت.

همینطور شامل مواردی که محتوا به آن نیاز دارد مثل:

  • قانون مندی ( تمام مطالب وب سایت در چهارچوب قوانین کشوری باشد).
  • تجارت (مثلا لوگوی شرکت باید در تمام ایمیل ها ثبت شود).
  • خلاقیت (مثلا همه مطالب نوشتاری باید از قالب نوشتاری شرکت پیروی کند)
  • تکنیکی( مثلا تصاویر باید ۷۲-DPI JPEG باشند و از ۴۰۰ پیکسل کمتر باشند)

این موارد را رعایت کنید، نرم افزار Word به سرعت به هم ریخته و شلوغ می شود و ضمایم به سرعت در میان ایمیل ها ناپدید می شوند.

روند کار

از word سعی کنید کمتر استفاده کنید. ابزارهای زیادی برای انتقال مطالب از inbox به جاهای مخصوص وجود دارند. مدیریت مطالب (CMS). روند کار باید ماهیت هماهنگ و یکپارچه داشته باشد نه خشک و تکه تکه.

باید از ابزارهایی استفاده کنید که با جریان کاری شما سازگار باشند. در این قسمت باید برای اینکه مدیریت مطالب آسان شود و مطالب در زمان تعیین شده آماده باشند کاری بکنید.یکی از مزایای تهیه مطالب وب سایت به صورت آنلاین این است که همه چیز آنلاین و قابل مشاهده است ( برخلاف ضمایم ایمیل که در این زمینه ضعیف هستند.)، و خیلی آسان تر خواهد بود اگر بر روند پیشرفت نظارت کنیم و عکس العمل درست را نشان دهیم.

برای تیم های کوچک یا طراحان آزاد وب سایت استفاده از Google Drive توصیه می شود. این ابزار حتی برای بعضی از مشتریان هم آشناست چون همانند برنامه های پردازش کلمه کار می کند. با عمومی کردن اسناد خود ( که البته به تنظیم حساب کاربری Google  توسط مخاطبین نیاز دارد) و با ایجاد امکان دریافت نظرات مردم، شما می توانید به سرعت و به راحتی به جمع آوری اطلاعات بپردازید. بنابراین همیشه ریسک خرابی الگو ها، و از بین رفتنشان وجود دارد.

تیم های بزرگ ( یا افرادی که به دنبال مطالب مفهومی هستند) ممکن است به GatherContent علاقه داشته باشند که کمک میکند برنامه ریزی و ساختاربندی مطالب را انجام دهند. برای هر مطلبی راهنمایی های لازم را که دوست دارید اضافه کنید. این همکاری و راهنمایی به جای اتلاف زمان و محتوای بد وب سایت باعث یک امنیت قدرتمند در وب سایت می شود . علاوه بر این, استفاده از این وب سایت آنلاین کمک می کند مطالب تاریخ گذشته را تشخیص دهید چون تمام مطالب در یک صفحه قرار می گیرد.

این باعث ثبات محتویات شما می شود. من نمی توانم به اندازه کافی اهمیت یافتن محتویات وب سایت را بیان کنم. یک امر عادی است که مطالب نشر و فراموش بشوند برای جلوگیری از این دو، اعتبار سنجی اطلاعات را به صورت دوره ای انجام دهید.

یک چیز خوش مزه بسازید

داشتن استراتژی در تولید یک محتوای خوب همانند آشپزی است . بله، بعضی دستورات پخت پیچیده اند، ولی همیشه دنبال کردن مراحل یک امر ضروری است. همانطور که در آشپزی اینکه شما از مواد اولیه درست استفاده کنید، در صرفه جویی زمان به شما کمک میکند در طراحی سایت هم همینطور خواهد بود. هیچ آشپزی نباید از یک مشتری گیاه خوار غافلگیر شود.

با دنبال کردن تمام مراحلی که در این مقاله بیان کردم، امیدوارم که مطالب  وب سایت را در زمان مناسب و مورد نیاز تحویل بدهید و در پایان روز به محتویات مورد نیاز خود دست یابید .

با بلاگ ای تی وب طراحان همراه باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *