در گذشته متاتگ ها (Meta tags) تاثیر بسیار زیادی در سئوی سایت و افزایش رتبه در موتورهای جستجوگر داشته اند، اما امروزه دیگر فاقد ارزش شده اند، اما سوال آن است که هنوز هم متاتگ هایی هستند که برای افزایش رتبه سایت ارزشمند باشند؟

متاتگ چیست؟

متاتگ یا متاتگ ها دستوراتی هستند که در قسمت  <Head>صفحات html قرار میگیرند و توضیحاتی در رابطه با سایت میدهند. این توضیحات توسط بازدید کنندگان سایت قابل رویت نیستند.

متا تگ ها از دو قسمت name  و content تشکیل شده اند، به این صورت که خاصیت name نوع تگ را مشخص میکند، و خاصیت content مقداری را در خود جای میدهد.

میتوانید نمونه ای از یک متا تگ را در زیر مشاهده کنید:

<meta name=”نام تگ در این قسمت قرار میگیرد” content=”توضیحات مربوط به صفحه در این قسمت قرار میگیرد”/>

شاید لازم باشد دوباره بگوییم که متاتگ ها در گذشته در امر سئو و افزایش رتبه سایت از ارزش بالایی برخوردار بودند ، اما امروزه دیگر از ارزش آنها کاسته شده و مانند سابق تاثیر زیادی در سئوی سایت نمیگذارند. با این حال موتور های جستجوگر از متاتگ ها برای نمایش حاصل جستجوی کاربران استفاده میکنند.

یعنی این که این تگ ها میتوانند در بهبود عملکرد  Click-through rate یا به اختصار CTR صفحات موثر باشند.سعی میکنیم در مطالب آینده بیشتر به این موضوع بپردازیم.

درصورتی که متاتگ ها خالی از توضیحات باشند یا اصلا در صفحات html  وجود نداشته باشند،موتور های جستجور همچنان در SERP (Search Engine Results Page) توضیحات را نمایش میدهند ، با این تفاوت که این توضیحات را از محتویات صفحه ایجاد میکنند.

متاتگ های تاثیر گذار در SERP:

تگ Meta Robots:

این متا تگ بر نحوه دسترسی و عملکرد کرالرهای موتورهای جستجو بر روی صفحات وب مدیریت میکند. به طور مثال در زیر این متا تگ از ایندکس کردن و دنبال کردن لینکهای صفحه توسط کرالرها جلوگیری میکند.

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”/>

در ادامه برخی از متاتگ هایی نه چندان مهم را به شما معرفی میکنیم که در گذشته از اهمیت بالایی برخوردار بودند.

متاتگ Key Words

همانطورکه گفتیم  برخی تگ ها در گذشته از ارزش سئوی بالایی برخوردار بودند اما امروزه تقریبا بلااستفاده شده اند و دیگر رایج نیست که در صفحات Html  از آنها استفاده شود یکی از این تگ ها تگ Meta Key words  است که نمونه ای از آن را در ادامه مثال میزنیم:

<meta name=”keywords” content=”سئو, بهینه سازی سایت” />

متاتگ Refresh:

این تگ در گذشته توسط ترفند باز ها بسیار مورد استفاده قرار میگرفت، به این صورت که طراحان برای ایجاد بازدید بیشتر در سایت و افزایش رتبه Alexa خود، با استفاده از این تگ صفحه مورد نظر خود را بعد از گذشت زمانی Refresh میکردند، اما با آپدیت های جدید سایت الکسا این روش نیز ازبین رفت. نمونه ای از این تگ را در ادامه مشاهده میکنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”30″>

این تگ علاوه بر این که میتوانست صفحه را بارها بارگذاری کند امکان این را هم داشت که پس از گذشت مدتی کاربر را به صفحه ای دیگر هدایت کند، برای درک بهتر موضوع نمونه ای از این کد را در ادامه برای شما قرار داده ایم:

<meta http-equiv=”refresh” content=”30;URL=’http://website.com’ “>

نتیجه گیری

به جرعت میتوان گفت متاتگ ها دیگر تاثیر آنچنانی بر روی Seo سایت ندارند و بیشترین استفاده از آنها در SERP و ترغیب کاربران برای ورود به سایت است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *