۱۳ ترفند ساده برای بهبود طراحی سایت

 

web-design-100340708-orig

استفاده از فونت ها و رنگ های مختلف می تواند تفاوت زیادی در موفقیت یا شکست یک سایت ایجاد کند. اگر می خواهید مطمئن شوید که کاربران به محض بارگذاری سایت آن را ترک می کنند بهتر است سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که استفاده از آن برای کاربر دشوار باشد و نتواند به چیزی که دنبالش بوده دست یابد. اما اگر می خواهید کاربر خود را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید باید ترفندهای زیر را دنبال کنید.

  1. یک لوگوی حرفه ای طراحی کنید:

 

لوگوی سایت شما بخش مهمی از برندتان است بنابراین مطمئن شوید که در موقعیت درستی قرار گرفته است . سپس آن را به صفحه اصلی خود لینک کنید. سعی کنید از تصاویری با رزولوشن بالا استفاده کنید و آن را در گوشه های سمت چپ سایت قرار دهید . همانطور که گفتیم لینک کردن لوگو به صفحه اصلی سایت ایده بسیار خوبی است زیرا کاربر می تواند از هر صفحه ای دوباره به صفحه اصلی سایت برگردد.

 

  1. از نوار ناوبری بصری استفاده کنید:

 

گزینه های ناوبری اصلی معمولا به شکل نوار افقی توسعه پیدا می کنند که در بالای سایت قرار می گیرند. گزینه ثانویه این است که نوار ناوبری را زیر نوار ناوبری اصلی قرار دهید . همچنین شما می توانید این نوار را در سایدبار سایت خود نیز قرار دهید. چرا نوار ناوبری بصری از اهمیت بالایی برخوردار است؟ طرح گیج کننده نوار ناوبری منجر می شود افراد سایت شما را ترک کنند. بنابراین به جای اینکه تلاش کنید لینک های خود را در صفحات کم اهمیت قرار دهید سعی کنید آنها را در قسمت فوتر قرار دهید.

 

  1. درهم ریختگی سایت را کمتر کنید:

 

زمانی که ذهن انسان با گزینه های زیادی روبرو می شود از پردازش برخی از اطلاعات جلوگیری می کند بنابراین سعی کنید سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که تمیز و مرتب باشد. از شر در هم ریختگی ها و گزینه های اضافی خلاص شوید. برای اینکه کاربران در سایت شما بمانند مطمئن شوید که صفحات سایت دارای تصاویر زیاد نیست. وجود گرافیک زیاد در صفحه چشم بازدید کننده را از بخش های اصلی دور می کند. همچنین باید از ایجاد درهم ریختگی در صفحات فرود نیز خودداری کنید. پاراگراف های خود را کوتاه انتخاب کنید. برای بیشتر سایت ها، یک پاراگراف نباید بیشتر از ۵ الی ۶ خط باشد.

 

  1. به کاربر اجازه دهید فضایی برای استراحت چشم داشته باشد:

 

فضایی را بین پاراگراف ها و تصاویر خود ایجاد کنید تا چشم بیننده در آن استراحت کند. در این حالت بازدید کننده قادر خواهد بود بر روی ویژگی های مهم سایت و کسب وکار شما تمرکز کند. کنترل فضاهای سفید از طریق طرح سایت می تواند تمرکز کاربر را بر روی محتوا قرار دهد. استفاده از فضاهای سفید می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را افزایش دهد.

 

  1. از یک استراتژی مناسب برای رنگ سایت استفاده کنید:

سعی کنید از پالت رنگی خنثی استفاده کنید تا سایت شما را زیباتر ، تمیزتر و مدرن تر جلوه دهد. به کار بردن برخی از رنگ ها در سر تتیرها یا گرافیک های موجود در سایت می تواند به کاربر کمک کند تمرکز بیشتری بر روی محتوای مهم سایت داشته باشد. هنچنین استفاده از پالت رنگی که تکمیل کننده لوگوی سایت شما باشد بسیار مهم است.

 

  1. بر روی عکس های حرفه ای و خوب سرمایه گذاری کنید:

بازدید کنندگان سایت معمولا با وجود عکس های خوب در سایت جذب آن می شوند. بهتر است از تصاویر حرفه ای و اختصاصی برای سایت خود استفاده کنید. وجود عکس های خوب می تواند توجه بیننده را به خود جلب کند و باعث ایجاد رابطه احساسی و عاطفی بین کاربر و محتوا شود. عکس هایی که دارای کیفیت پایینی هستند معمولا حرفی برای گفتن ندارند . اگر می خواهید توجه کاربر را به بخش مهمی از سایت همچون ثبت نام یا خرید جلب کنید، بهتر است عکس فردی را قرار دهید که به محتوا نگاه می کند . زمانی که چنین تصویری را می بینیم ناخودآگاه توجه ما نیز به این مطلب جلب می شود.

 

  1. از فونت هایی استفاده کنید که خواندن آن در دستگاه های مختلف آسان باشد:

به هنگام انتخاب فونت، به یاد داشته باشید که افراد سایت شما را در دستگاه های مختلف بررسی می کنند. برخی از فونت ها در دستگاه های مختلف به خوبی خوانده نمی شوند. از تایپ فیس( خانواده فونت) استفاده کنید که کاربر به اسانی بتواند آن را در دستگاه های مختلف بخواند . سایز این فونت نباید کمتر از ۱۱pt باشد. اگر از فونت های وب استفاده می کنید، سعی کنید بیشتر از دو فونت در سایت خود به کار نبرید زیرا زمان بارگذاری سایت بیشتر می شود.

 

  1. هر صفحه ای را به عنوان یک صفحه فرود طراحی کنید:

بیشتر سایت ها طراحی دارند که در آن فرض می شود کاربر در ابتدا وارد صفحه اصلی سایت می شود و سپس به سایر صفحات سر می زند. اما واقعیت این است که بیشتر بازدید کنندگان سایت صفحاتی را مورد بررسی قرار می دهند که اصلا صفحه اصلی سایت نیست. بنابراین باید طراحی وبسایت خود را به گونه ای انجام دهید که هر صفحه ای همانند یک صفحه فرود باشد و کاربر بتواند اطلاعات مهم و کلیدی را در آن صفحه پیدا کند.

 

  1. به Fold احترام بگذارید:

سعی کنید Call to action سایت خود را در قسمت بالایی سایت به همراه اطلاعات تماس یا ایمیل قرار دهید. در مورد تصاویر صفحه اصلی نیز توصیه می شود به جای استفاده ازاسلایدرهایی با عرض کامل از اسلایدر یا تصاویری استفاده شود که دو سوم عرض سایت را بپوشاند. در این حالت فرم تماس بالای Fold ( خط تا) خواهد بود.

 

  1. از طراحی واکنش گرا استفاده کنید:

به جای اینکه به دنبال طراحی سایت برای هر دستگاهی باشید می توانید از طراحی سایت ریسپانسیو استفاده کنید. در این حالت سایت شما خود را با اندازه صفحات نمایش دستگاه های مختلف وفق می دهد. همین امر موجب می شود کاربر تجربه خوبی از سایت داشته باشد.هرچقدر تجربه کاربری بهتر باشد نرخ تبدیل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

  1. استفاده از فلش را فراموش کنید:

در دنیای دیجیتال امروز افراد دوست ندارند زمان با ارزش خود را برای بارگذاری صفحات فلش صرف کنند. بنابراین بهتر است تا جایی که می توانید از این گزینه استفاده نکنید. HTML5 در وب پشتیبانی بهتری دارد و می تواند در دستگاه های هوشمند به خوبی کار کند.

 

همچنین بخوانید: معایب طراحی فلش

 

  1. دکمه ها را فراموش نکنید:

دکمه های مختلفی همچون دکمه ثبت نام یا ارسال در پایین یک وبسایت می تواند بخش مهمی از آن باشد. سعی کنید دکمه های مهم را تا جایی که می توانید برای بازدید کنندگان خود جذاب طراحی کنید تا بر روی آن کلیک کنند. همچنین زمانی که کاربر موس را روی دکمه ثبت نام قرار می دهد باید رنگ یا شفافیت آن تغییر کند.

  1. طراحی خود را بررسی کنید:

بررسی کلی سایت می تواند تاثیر بسیار مهمی بر روی بهبود تجربه کاربری داشته باشد. هر طراحی که صورت می گیرد تنها یک فرضیه است و تست و بررسی این فرضیه می تواند در بهبود طراحی سایت و گرفتن بازخورد مناسب از کاربر مفید باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *